فرق پان تئیسم و پانن تئیسم چیست؟

 

در طول هزاران سال که انسان از نظر عقلی تکامل پیدا کرد خدایانش هم تکامل پیدا کردند به نظر ایجاد رشته تکامل خداشناسی ضروری است و به کیفیت تحول و تکامل خدایان انسان به پردازد

 

پان تئیسم ها یا همه خدایی یعنی اینکه خدایی تیپیک تصور شده در ادیان وجود ندارد بلکه همه کیهان و جهان و قوانین منظم در آن همان خداست. اما در پانن تئیسم اعتقاد به وحدت وجود هست یعنی خدا هست اما با اجزا و مخلوقات خود یگانه است و در همه چیز حصور دارد

پان تئیسم ها pantheism (همه خدایی یا کیهان خدایی ) برای قشر علمی است و خداناباوران یا آگنوستیک ها Agnosticism یا پاستافاریانیزم ها Pastafarianism بیشتر به این مفاهیم نزدیک هستند و بیشتر مورد توجه قشر علمی وتحصیلکردگان است اما پانن ئیسم یا خدافراگیر دانی یا همان وحدت وجود صوفیه متعلق به قشر مذهبی ودین باوران یا خداباوران است.

اما انچه قابل پیش بینی است اینده جهان قطعا متعلق به اندیشه پان تئیسم ها است و چون منطبق با خصوصیات روش علمی و منطق و تکامل ذهنی بشر است

آنها می گویند خالق واحد وچود ندارد و این هشت پای اسپاگتی را برای طنز نماد خدا کرده اند

همه‌خدایی باور به این است که خدا (یا الوهیت) و جهان (یا طبیعت) یکی‌اند و خدای شخصیت‌دار، خالق و جدای از طبیعت وجود ندارد. واژه خدا مترادف است با قانون‌مندی حاکم بر امور جهان. بنابر این نظریه، خدا موجودی که جدا از این عالم باشد نیست؛ بلکه کل نظام طبیعی است یا جنبه‌ای از آن؛ یا جهان به طور کلی خداست؛ یا قوه و قدرتی که در تمام جهان انتشار و نفوذ دارد خداست. خدا همه جا هست و همه چیز یا در همه چیز است.

 

نماد رسمی‌ای برای همه‌خدایی وجود ندارد ولی این نماد توسط جنبش همه‌خدایی جهانی (WPM) به کار رفته‌است.
باروخ اسپینوزا از مشهورترین فلاسفه معتقد به این مکتب است.

در واقع تفسیر درست این است که خدا با اجسام معیت دارد نه اینکه عین آنها باشد که اگر این باشد دیگر خدا نیست.

همه خدا انگاری یک نظر است که دنیا (یا جهان) و خدا (یا پروردگار) را مانند هم می داند. همه خداانگاران به یک خدای شخصی یا انسان انگارانه یا خالق معتقد نیستند. کلمه pantheism مشتق شده از کلمه یونانی (pan) به معنی همه و (theos) به معنی خداوند. به معنای دقیق کلمه، به این نکته اشاره می‌کند که، خداوند در فرایند ارتباطی با جهان بهتر دیده می‌شود. اگر چه اختلافاتی در همه خدا انگاری وجود دارد اما عمدهٔ عقیده‌ها درباره کل جهان و وحدتی که همه جا را فرا گرفته و طبیعت مقدس بنا شده‌است. در همه خدا انگاری، خدا و جهان مانند هم هستند اما درخدا فراگیران خداوند محدود و دورتر یا بیرون از جهان قرار دارد.

کلمه همه خدا انگاری مشتق شده از کلمه یونانی pan به معنی همه و thos به معنی خدا، که در جهت خدا شناسی است. کلمه همه خداانگاران شکل گرفته از کلمه pantheis به معنی همه خداگرایی به قولی اولین بار نویسنده ایرلندی جان تولاند در انگلستان در سال ۱۷۰۵۰م در کتابی به نام “بیان واقعی سوسیالیسم از همه خداانگاری ” به کار برده‌است. او عقایدش را در سال ۱۷۱۰ م در نامه‌ای که به گوتفرید لایب نیتس نوشته‌است، اصلاح کرده‌است وآن زمانی بوده‌است که او از عقیده به خداهمه -انگاری برگشته وبه جهان جاوید معتقد نبوده‌است. به هرحال بسیاری از نویسندگان اولیه، مدارس فلسفه و مذاهب معتقد به خدای واحد عقیده‌هایی درباره همه خداانگاران بیان کرده‌اند.

همانطور که می‌بینیم در ۲۰قرن گذشته همه خداانگاری دوباره احیإ شد، همه خداانگاری با گسترش سوم شناسی اگاهانه در جوامع و مدینه‌ها طنین انداز شد. (همه خداانگاری تأثیری در) نسل جدید مذهب هالیود داشته‌است، که زیر بنای اغلب اعتقادات را همه خداانگاری مشخص می‌کند. سال ۱۹۷۵ میلادی به پایه ریزی جوامع عمومی همه خداانگاری معروف شد که اثراتی بسیار اندک (از ان زمان) به جا مانده‌است. در سال۱۹۹۹در یک جنبش فلسفی طبیعت گرایانه همه خداانگاری جهانی تلقی شد و به شکل اشکاری به صورت‌های چند جانبه و شبکه‌های اجتماعی در برخی مناطق منتهی شد.

ریچارد داوکینس منکر خدا بود که همه خداانگاری ناتورالیست را به شکل قابل قبولی در میان کافران با توضیحاتی از وحدت جنسی افزایش داد. در واتیکان همه خداانگاری با حکم پاپ از سال ۲۰۰۹م بیشتر مورد توجه قرار گرفت. درسالهای جانری که در سال ۲۰۱۰به نقد همه خداانگاری با نپذیرفتن برتری طبیعت روی انسانها و دیدن انسان به عنوان فشاو برتر، در جهان پرداخت.

در سال ۲۰۰۸ میلادی البرت انستین، سال ۱۹۵۴المان را رد کرد و اعتقاد به خدا را منکر شد وبیش از ۳۳۰۰۰۰دلار امریکا را خرج کرد. انستین نوشت: کلمه خدا برای من هیچ چیز زیادی برای نمایش، جز تولید ضعف‌های انسان ندارد. کتاب مقدس مجموعه‌ای محترم است اما هنوزافسانه‌ای ابتدایی است که برای کودکان جذاب است. «من معتقد نیستم که خدا شخصی است و هرگز ان را نفی نمی‌کنم اما آن را به وضوح توضیح می‌دهم» اودر سالهای ۱۹۵۴میلادی گذشته، نوشته دیگری دارد که انیشتین دوباره به اعتقاد همه خداانگاری برگشت. (اگر بعضی چیزهایی که من می‌توانم تحت عنوان مذهب بگوییم وقتی که از ستایش رها شوند، ساختمان ان را تا اندازه‌ای علوم می‌تواند مشخص کند.

  Flying Spaghetti Monster,  Pastafarianism
خدایی نمادین پاستافارانیسم ها
 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



بازگشت به بالا


Greenmatech
Iran
output_nrpmHy
Iran
notruf

 

فیسبوکگوگلاینستاگراملینکدینjobتوییتر